Komunikacja werbalna
– komunikacja z użyciem języka naturalnego, czyli mowy jako środka komunikacji. Jest to podstawowy sposób komunikacji międzyludzkiej.
W szczątkowej postaci komunikacja werbalna występuje także u zwierząt, np. u szympansów, które rozwinęły w niektórych przypadkach także zdolność posługiwania się metaforą. Aby komunikacja werbalna mogła mieć miejsce, musi istnieć mówiący i słuchający. Posługują się oni kodem (językiem), który musi być znany obu osobom.
W komunikacji werbalnej dużą rolę odgrywają takie czynniki, jak:
- akcent i modulowanie wypowiadanych kwestii, co często ma większy wpływ na partnera interakcji niż treść wypowiedzi
- stopień płynności mowy
- zawartość (treść) wypowiedzi – w tym przypadku zasób leksykalny ma związek z kompetencjami kulturowymi jednostki – np. osoby o mniejszych kompetencjach kulturowych rzadziej posługują się językiem literackim, a częściej gwarą środowiskową lub regionalną.
Komunikacji werbalnej najczęściej towarzyszy komunikacja niewerbalna ( więcej na ten temat w poprzednim poście ).
W trakcie rozmowy przekazywanym treściom towarzyszą gesty oraz mimika, które w przyjętym kodzie językowym w danej kulturze potwierdzają komunikaty zwerbalizowane.
Zapraszamy do zapisania się na nasz newsletter,
zespół www.gesty-nlp.blogspot.com
Bardzo ciekawy wpis. To naprawdę ważne jak wygląda taka komunikacja między pracownikami. Wiecie jak sprawdzić jakie style zachowania prezentuje dana osoba? One mają wpływ na umiejętność komunikacji. Na https://extended.tools/ możecie dowiedzieć się o przydatnych narzędziach w tej kwestii.
OdpowiedzUsuń